Интернет нам је олакшао живот – купујемо из фотеље, резервишемо путовања за пар минута и наручујемо храну једним кликом. Али иза тог „једноставног искуства“ крију се дигиталне замке, познате као дарк патерни – трикови у дизајну сајтова и апликација који нас наводе да трошимо више, дајемо своје податке или да доносимо одлуке у журби. А знамо да одлуке које доносимо под притиском, нису увек добре за наш новчаник
Али како избећи обмане и бити одговорнији потрошач? Добра вест је да постоје начини како да препознамо и избегнемо обмане. Ево водича који ће вам помоћи да останете корак испред.
1.Обратите пажњу на цене које расту у последњем тренутку
Видите производ који желите, он не кошта много, почнете са кликтањем како би обавили куповину…али док ви дођете то задњег корака цена више није иста?!
Многи сајтови за куповину карата, хотела или технике приказују ниску почетну цену, али се пред плаћање додају порези, таксе, осигурање или „додатне услуге“.
НАШ САВЕТ: увек рачунајте да ће коначна цена бити виша и проверите све ставке пре него што кликнете на „плати“. Боље да уложимо време него да будемо жртве обмане?

2. Не наседајте на „последња прилика“ и лажне тајмере
Колико пута сте видели поруку која гласи „Ова понуда траје још 5 минута“ или „Купило 30 људи данас!“. Шта се онда догоди? Ви имате жељу нешто да купите, ако је купило већ неколико десетине људи значи да је све регуларно, а време истиче, и онда кликнете. Ово је врста обмане која вас тера да доносете одлуку без размиљања.
Савет: освежите страницу – ако се тајмер ресетује, знате да је лажан.
3.Пазите на аутоматске претплате
Многе апликације и сервиси нуде „бесплатну пробу“, али захтевају унос картице и аутоматски активирају претплату након истека пробног периода. А отказивање претплате је чини вам се НЕМОГУЋЕ! Неможете наћи дугме, процедура која би требала бити ограничена на два клика сада троши време .
Савет: одмах у календар унесите датум истека пробе и откажите благовремено ако не желите наставак..
4.Тражите скривене опције отказивања
Ако је пријава лака, а отказивање компликовано – то је класични пример обмане. Телеком пакети и додатне услуге често се тешко искључују.
Савет: пре активације проверите услове отказивања. Ако је потребно слати мејл или ићи у пословницу – знајте да ће вам одузети време и живце.
5.Чувајте своју приватност код колачића и података

На већини портала „Прихвати све“ је јасно истакнуто, док је опција за прилагођавање скривена у неколико додатних корака.
Савет: бирајте „подеси“ или „само неопходни колачићи“. Траје минут дуже, али чува ваше податке.
6.Пазите на емоционалне трикове
Поруке типа: „Људи попут вас већ су изабрали ову опцију“ или „Ако прескочите, пропуштате невероватну прилику“ стварају осећај кривице или страха од пропуштања.
Савет: запитајте се да ли заиста желите производ – или вас само манипулишу да кликнете.
7. Увек читајте ситна слова
Највеће замке крију се у малим словима: аутоматске обнове претплате, трошкови доставе, ограничења попуста.
Савет: одвојите минут да прочитате услове – често ћете открити оно што компаније покушавају да сакрију.
Приказани примери служе да се максимално заштитите од било које врсте дигиталне обмане која, будимо искрени могу направити велике проблеме. Дигиталне обмане и функционишу јер играју на људске навике – брзину, непажњу и страх да нешто не пропустимо. Када научимо да успоримо, прочитамо и проверимо, постајемо отпорнији на манипулације. Информисан потрошач је најјаче оружје против дигиталних замки.
Занимљивости за потрошаче:
-Oбмане интернет платформи- како нас дигиталне замке вуку за рукав?
-Зелена магла- како препознати екоманипулацију?
-НОВА ЕПИЗОДА НА САМО ЈЕДАН КЛИК