Можда сте приметили да се термини попут: „одрживо“, „природно“, „еко“ и „зелено“ све више користе у рекламама за раличиту робу, од хемије, козметике па то одеће. Зашто се то ради и да ли је употреба те терминологије увек адекватна? Да ли сви ти производи заиста брину о планети или је реч о добро осмишљеној манипулацији?
Шта је екоманипулација?
Екоманипулација је добро осмишљен маркетиншки трик којим компаније показују своје производе као „одрживе“ „здраве“,“еко“ природне, али бе доказа које би то потврдили. Шта се догађа? С обиром да смо еколошки свеснији и забринутији за животну средину, као и негативни утицај хемијских производа, то ће се одразити на нашу куповину. Значи циљ је потпуно јасан: хајмо да прикажемо да је производ „зелен“. Можда би мање новаца утрошили да га стварно начине „еколошки прихватљивијим.“

Како препознати екоманипулацију?
Лепо је знати дефиницију, али како препознати екоманипулацију у свакодневном животу?
1. Битно да је зелено, али…
Ако производ само изгледа „еколошки“, али нема доказе као што су валидни сертификати ( EU,ECOLABEL,FCL)…то би требао да вам је први знак да нешто није како треба и да се ради о типичној екоманипулацији. Тада паковање у зеленој боји, са налепницом на којој су листићи, планина, вода и натпис „органско“ губи смисао.
2. Нејасни изрази
Колико пута смо видели рекламе пуне израза попут „природно“, „eco-friendly“, „без хемикалија“, „органско“ – без додатног објашњења. Изрази звуче добро и стварно утичу на потрошаче АЛИ, ти изрази нису законски регулисани, па их компаније ЧЕСТО користе без доказа. ОБРАТИТЕ ПАЖЊУ!!
3. Скривени парадокси
Производи који садрже „рециклабилну“ амбалажу, али долазе са три слоја пластике. Или они који промовишу еколошки приступ, а истовремено подржавају масовну производњу и транспорт који остављају велики карбонски отисак.
4. Претерано истицање малих добрих пракси
Као добар мађионичарски трик, усмерава Вам се пажња на само један део трика, а иза леђа се свашта догађа. Ево примера: бренд ће наглашавати да је уложио у садњу дрвећа…а током производње свог производа загађује воду и ваздух. То је облик скретања пажње-екоманипулација!!
Зашто је препознавање екоманипулације важно?
Познавањем знакова екоманипулације бићемо заштићенији од куповине и реклама које се у супротности са нашим жељама као потрошача, а то је да СТВАРНО купујемо органско, природно, здраво за нас и нашу околину.
Екоманипулација нарушава поверење потрошача и успорава стварне промене ка одрживом друштву.
Како се заштитити као потрошач?
1. Истражуј: Погледај да ли производ има веродостојне сертификате и проверене ознаке.
2. Не веруј само етикети: Читај декларације и постављај питања.
3. Прати независне изворе: Еколошке организације и потрошачке групе често разоткривају екоманипулацију.
4. Мање је више: Прави одржив избор није нужно купити “зелени” производ, већ размислити – да ли нам он уопште треба?
Како се заштитити као потрошач?
Истражуј: Погледај да ли производ има веродостојне сертификате и проверене ознаке.
Не веруј само етикети: Читај декларације и постављај питања.
Прати независне изворе: Еколошке организације и потрошачке групе често разоткривају екоманипулацију.
Мање је више: Прави одржив избор није нужно купити “зелени” производ, већ размислити – да ли нам он уопште треба?
Да ли познајем своја потрошачка права?
Теститајте своје знање о правима потрошача у нашем КВИЗУ
НОВА ЕПИЗОДА ПОДКАСТА ЈЕ ТУ!
Погледајте најновију епизоду подкаста „Глас потрошача“ у којој смо имали прилику да разговарамо са Радомиром Ћириловићем из Удружења за заштиту права потрошача „Просперитет“. УЖИВАЈТЕ!